آموزش همگانی در پیشگیری از جرائم اینترنتی ضروری است

سرهنگ حسین سپهوند آموزش همگانی در پیشگیری از جرائم اینترنتی به ویژه جرائم مالی و کلاهبرداری را مهمترین رسالت پلیس فتا و اصحاب رسانه دانست و گفت: تأکید پلیس فتا بر کشف کیفی یعنی رسیدن مالباخته به مالش است که در این زمینه پلیس فتای لرستان نسبت به آمار کشوری وضعیت خوبی دارد.

به گزارش ایکنا از لرستان، سرهنگ حسین سپهوند، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی لرستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که امروز، یکم آبان ماه در سالن جلسات ستاد فرماندهی انتظامی لرستان برگزار شد، بر ضرورت بالا رفتن سواد رسانه ای و مهارت مردم در بحث فضای مجازی تأکید کرد و گفت: متأسفانه پایین بودن سواد اینترنتی و سواد رسانه اکثریت مردم باعث شده کلاهبرداران اینترنتی به راحتی بتوانند از مردم کلاهبرداری کنند.

وی آموزش همگانی در پیشگیری از جرائم اینترنتی به ویژه جرائم مالی و کلاهبرداری را مهم ترین رسالت پلیس فتا و اصحاب رسانه دانست و افزود: پلیس فتا از سال 1390 با توجه به نیازسنجی که در سازمان انتظامی انجام شد و اینترنت و فضای مجازی وارد فضای عمومی جامعه شد، فعالیت خود را آغاز کرد.

سپهوند با اشاره به اهمیت سرعت در بحث جرائم اینترنتی و اینکه پلیس فتا باید دائما در حال تغییر و تحول سازی و نیازسنجی باشد، ادامه داد: در بحث جرائم اینترنتی و فضای مجازی تأکید ما بر پیشگیری است که در این راستا اداره پیشگیری از جرائم و جرم یابی اینترنتی در پلیس فتای استان راه اندازی شده است.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی لرستان با بیان اینکه پیشگیری اجتماعی در بحث جرائم فضای مجازی بسیار مهم و تأثیرگذار است و باعث می شود درصد زیادی از جرائم اتفاق نیفتد، اضافه کرد: کارشناسان پلیس فتای لرستان در این راستا با حضور در مدارس، ادارات، سازمان ها، مساجد و محلات آموزش های لازم در زمینه جرائم و کلاهبرداری های اینترنتی و فضای مجازی را به زبان ساده برای مردم بیان می کنند.

وی با اشاره به اینکه نُرم افزایش جرائم اینترنتی در لرستان نسبت به نُرم کشوری 12 درصد پایین تر است و این مرهون تلاش نیروهای پلیس فتا و اطلاع رسانی صحیح و به موقع از سوی اصحاب رسانه است، گفت: در جرائم اینترنتی زمان حرف اول را می زند که در این راستا مرکز امداد و فوریت های سایبری با هدف ارائه خدمات به شهروندان راه اندازی شده است.

سپهوند به پایین بودن اطلاعات مردم در زمینه بورس اشاره کرد و افزود: مجرمان اینترنتی از این ضعف استفاده و دست به کلاهبرداری از مردم می زنند که در این زمینه تاکنون بسیاری از افراد فریب کلاهبرداران اینترنتی را خورده و اموال زیادی را از دست داده اند.

رئیس پلیس فتای لرستان با بیان اینکه پیشگیری از جرم باعث پیشگیری از تشکیل پرونده قضایی می شود بنابراین بالا بردن اطلاعات افراد در رابطه با جرائم اینترنتی و فضای مجازی بسیار مهم است، اظهار کرد: در بحث جرائم اینترنتی و فضای مجازی که در استان انجام و پرونده های آن به پلیس فتای لرستان ارسال می شود، احتمال اینکه شخص مالباخته به مالش برسد، 96 درصد است.

سپهوند با اشاره به اینکه 77 کلاسه جرم که در قانون رسیدگی به جرائم اینترنتی لحاظ شده از سوی پلیس فتا در استان پیگیری می شود، اضافه کرد: در زمینه کمک به کشف پرونده های غیر مرتبط با کار تخصصی پلیس فتا و رصد فعالیت های مجرمانه نیز همکاری لازم را با سایر بخش ها و مراکز قضایی داریم.

وی با بیان اینکه تأکید ما بر کشف کیفی است یعنی تلاش ما این است مالباخته به مالش برسد، افزود: در صدد هستیم تا پایان امسال در همه شهرستان های استان براساس نیازسنجی به تربیت اولویت دارای رده پلیس فتا شوند.

سپهوند در ادامه از دستگیری کلاهبردار میلیاردی سایبری در خرم آباد خبر داد و اضافه کرد: فرد بازداشت شده با راه اندازی سایت فروش کالاهای دسته دوم اقدام به کلاهبرداری در بین مردم می کرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 16 مالباخته شاکی این فرد هستند که پیش بینی می شود این تعداد به 100 نفر هم برسد، ادامه داد: در بررسی ها مشخص شده است که این فرد دارای همدستانی است که همگی آنان شناسایی و تحت تعقیب هستند.

سرهنگ محمد پیرحیاتی، جانشین پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه پلیس خدمت گذار مردم است و امنیت حاصل نمی شود مگر با مشارکت عموم مردم، گفت: پلیس امنیت استان تلاش های خوبی در راستای ایجاد امنیت در بین مردم داشته است.

وی افزود: شما اصحاب رسانه زبان گویای پلیس هستید و می طلبد در خصوص امنیت و احساس امنیت همکاری و تعامل خوبی با پلیس داشته باشید.

پیرحیاتی چاپ 17 هزار گذرنامه و تحویل آنها به متقاضیان، دستگیری 1800 نفر از اتباع غیرمجاز و عودت آنها، تشکیل 2907 پرونده مربوط به درخواست صدور پروانه کسب را از دیگر مواردی اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون در پلیس امنیت استان انجام گرفته است.

انتهای پیام

نظرات

captcha